Malý úvod do rostlinné stravy

Já a rostlinná strava letos oslavíme 11leté výročí, olalá.

Vrhnout se po hlavě do alternativního jídelníčku stále považuji za jedno z mých nejlepších rozhodnutí, které mi do života rozhodně přineslo mnoho dobrého.

I po těch 11 letech mi rostlinná strava stále dává největší smysl co se týče jejího vlivu na naše zdraví, a také pro zdraví naší planety.

Veganství a rostlinná strava udělaly během pár posledních let obrovský krok dopředu.Když jsem před 11 lety začínala , nebylo zdaleka tolik informací a rozhodně nebyl nějaký velký výběr potravin. Musím říct, že dnes už se dělají změny ve stravě mnohem snadněji.

Zdravé výživy neustále přinášejí nové a zajímavé dobroty, objevují se restaurace s principy veganství a i ty běžné podniky zařazují více do nabídky než jen přepálený smažák a uschlý salát. A nejen to, v bežných obchodech vidím více druhů ovoce a zeleniny, rozšiřuje se bio sekce a pomalu i ovozel od lokálních farmářů dostává více a více prostoru.  

Je to paráda to vše pozorovat, protože se to děje jen díky tomu, že dostatek lidí má o tuto oblast zájem.

Ráda bych vám v tomto článku přiblížila mé zkušenosti ze života dlouhodobého rostlinného strávníka, posdílela nějaké užitečné informace a zodpověděla pár typických otázek, co lidem vyvstanou v hlavě, když slyší o rostlinné stravě.

Jdeme na to.

Začala jsem s rostlinnou stravou v mých 20 hned poté, co se mi dostaly do rukou knihy od Dr. Normana Walkera. V té době jsem už zhlédla Pozemšťany, oči otevírající dokument o tom, jak my lidé zacházíme se zvířaty a s přírodou a věděla jsem, že chci v životosprávě nějakou změnu. Takovou, která by odrážela můj vnitřní postoj nenásilí a respektu ke všemu živému a naší Zemi.

Během prvních několika let jsem testovala vitariánství, vegetariánství a veganství, až jsem došla k rostlinné stravě.

Co je to vlastně ta rostlinná strava (ang. plant-based diet)?

“Je to strava založená z velké většiny na rostlinách, tj. zelenina, ovoce, luštěniny, obiloviny, ořechy a semínka. Může nebo nemusí zahrnovat malé množství živočišných výrobků. Zcela eliminuje velmi zpracované a rafinované výrobky jako bílý cukr, bílá mouka, rafinované oleje, aditiva, éčka a podobné chuťovečky.”

Tak nějak ji definuje Wikipedia a já chci podtrhnout důraz na rostliny a především zeleninu. Můžete se stravovat mnoha způsoby, ale je to právě zelenina, která je tím nejcennějším co můžeme svému tělu dopřát.

Rostlinná strava může a nemusí být veganská. Jaký je mezi těmito dvěma rozdíl?

Vegani zcela vylučují jakkékoliv živočišné výrobky, zároveň ale může zahrnovat zpracované a rafinované potraviny.

To, že nějaký výrobek nese označení vegan nemusí automaticky znamenat, že je zdraví prospěšný. V extrémním případě může vegan žít ze sušenek, brambůrek a těstovin a je jasné, že mu bude chybět mnoho živin.

Já pročítám složení i na výrobcích ze zdravé výživy a překvapivě ne všechny projdou mým radarem. Proto preferuji pojem rostlinná strava, kde se dává maximální důraz na rostliny v té nejpřirozenější podobě.

Já osobně také maso nejím už 12 let, nicméně občas si dám vajíčka, máslo nebo sýr, většinou když cestujeme, zanedbala jsem přípravu nebo jsme někde na návštěvě. Snažím se tomu ale vyhnout, protože z mé zkušenosti je mi nejlépe na čistě veganské rostlinné stravě.

Proč by někdo tak drasticky měnil stravování?

Většinou je to jeden nebo více ze tří následujících důvodů. Jsou to důvody zdravotní, ekologické a/nebo etické.

Mě ke změně jídelníčku přivedly etické důvody. Několik zhlédnutých videí na Youtube a hlavně již zmiňovaný dokument Pozemšťané a bylo hned jasno. Zdraví a ekologické důvody pak následovaly.

Hádám, že pro mnoho to ale budou zdravotní komplikace, které je donutily podívat se na své zvyky z jiného úhlu pohledu. Maso a mléčné výrobky začínají být spojovány s rakovinou, obezitou, vysokým krevním tlakem, srdečními potížemi nebo chronickými onemocněními.[i]

Nejen alternativní blázni, ale už i někteří doktoři vidí velké přínosy v plně nebo aspoň částečně rostlinné stravě.

Je složité živit se tímto stylem?

Ano i ne. Záleží, jak to máte uspořádané v hlavě.

Třeba pro mě je velmi jednoduché, vlastně naprosto přirozené nejíst maso a ne, necítím se nešťastně, když vidím ostatní užívat si steak na grilovačce. Je pro mě větší radostí maso nejíst, než ho jíst. Vědomí, že nepřispívám k utrpení zvířat, které je mi velmi prosti srsti, mi dává veškerou potřebnou motivaci k tomuto životnímu stylu.

Pokud výhody dané změny ve vaší hlavě převažují nad nevýhodami, pak je velmi jednoduché stravovat se takto dlouhodobě. To mj. platí u každé změny, nejen stravovací.

Vždy mějte jasně určeno PROČ to vlastně děláte a připomínejte si to kdykoliv je to potřeba.

Protože ale většina populace žije na klasické masové stravě, každá odchylka od normálu vyžaduje jisté plánování, kompromisy a extra přípravu. Všechno se dá ale naučit praxí a nevadí, když něco není perfektní. Nejdůležitější je váš směr, no a co, že jste na své cestě občas zabloudili.

Nebude mi bez masa něco chybět, třeba bílkoviny nebo B12?

Ráda bych se o těchto důležitých nutričních otázkách rozepsala na samostatné články, proto zde zatím napíšu, že může a nemusí. Kdyby maso bylo tím základním kamenem zdraví, tak při tom množství, které ho spořádáváme, nejsme společnost plná chronicky nemocných lidí. Můžete mít mnoho deficitů jak na veganské, tak na masové stravě.

Bílkoviny vám chybět nebudou pokud jíte dostatek kalorií v podobě nezpracovaných potravin. I ovoce má malinko bílkovin. Nicméně nejvíce jich je v čočce, tofu, obilovinách, luštěninách, semínkách, oříšcích a zelenině.

Bílkovinový deficit je poměrně vzácný a většinou se vyskytuje u lidí, kteří mají sníženou absorpční schopnost (nejvíce starší lidé) a podvyživených lidí, kteří nepřijímají dostatek kalorií (bohužel nejvíce dospělí a děti v rozvojových zemích).[ii]

Vitamín B12 se doporučuje suplementovat pro všechny vegany. Získává se z anaerobních bakterií, které se vyskytují v živých organismech. Pokud jste někdy jedli třešně ze stromu, neumyté a proto pokryté bakteriemi, pak jste si doplnili zásoby B12 na rostlinné stravě.  V naší přehygienické společnosti je ale tímto způsobem získat dostatečné zásoby B12 téměř nemožné. Proto suplementujte kvalitním doplňkem stravy.

Není to tak trochu nuda?

Upřímně přechodem na rostlinnou stravu se mi obrovsky rozšířily obzory co se týče jídla. Ovoce a zelenina mají stovky tisíc variací! Nejvíce mě baví cestovat a v nových místech zkoušet lokální ovozel, který je pro mě spíše vzácností. Mrkněte na můj článek o rozmanitosti rostlinné stravy a proč je pro nás zásadní mít jídelníček bohatý na různé druhy ovozelu.

Jak já můžu začít?

Chcete také zlepšit své zdraví pomocí zeleniny a ovoce? Dám vám pár tipů.

  • Vždy doma mějte zralé ovoce a dejte si ho někam, kde na něj často uvidíte. Třeba na kuchyňskou linku, na stůl do mísy do obýváku, vedle počítače. Co oči vidí, po tom srdce touží.
  • Vždy mějte doma zeleninu. Tu už musíte mít v ledničce a proto mi funguje, když si obden nebo jednou za tři dny vyhradím 20, 30 minut a všechno si nakrájím do krabiček. Pak si akorát chodím do lednice a přidávám proužky zeleniny do všeho. Protože nevím jak vy, ale já hladová v 7 večer salát krájím nerada.
  • Obměňujte. Nekupujte si stále ty samá jablka a pomeranče. V obchodech je toho tolik na výběr. Pestrost je základ. Jako lidé jsme stvořeni zkoušet nové chutě a textury. Ovoce a zelenina procházejí cykly, protože kdybyste jedli jahody celý rok třikrát denně, tak vás pěkně omrzí.
  • Zajděte si jednou týdně na čerstvou šťávu, ne tu, co už je v lednici nachystaná, ale tu, co udělají přímo před vámi. Nebo ještě lépe si ji udělejte doma pomocí odšťavňovače nebo mixéru. Čerstvě vylisované šťávy mi změnily život. Po ničem se necítím lépe, než po právě odšťavené zeleninové šťávě.
  • Začněte den čerstvým ovocem. Na lačný žaludek je ta nejvhodnější chvíle jíst ovoce. Kromě toho, že se nejlépe tráví, tak vás po noci zahydratuje a dodá energii.

[i] Patrick Holford, The New Optimum Nutrition Bible

[ii] https://www.healthline.com/nutrition/protein-deficiency-symptoms#section1

Eva Sušilová
Inspiruji ostatní jak zářit zevnitř i navenek.

Jsem máma, partnerka, s hlavou věčně v oblacích, nadšenkyně do rostlinné stravy a obdivovatelka všeho živého. Baví mě vše netradiční, alternativní ,ráda bořím mýty a testuji hranice.

V mém e-booku Zářivý život sdílím mé top tipy a návody k meditaci, vizualizaci, k životu ve vnitřním míru a vděčnosti, základy rostlinné stravy, jak jsem nabrala a zhubla 25kg, mé zkušenosti s půsty a očistami a mnoho, mnoho dalšího. Sepsala jsem vše co vím o své vášni pro zdraví, přírodu a harmonii v těle i na duši.

Bydlím v Dublinu, kde s mým brazilským partnerem vychováváme našeho česko-brazilsko-irského syna.