5 jednoduchých tipů, jak být více v přítomném okamžiku

V běžném životě, za časů, kdy nás nesužuje zmutovaný vir, chodím tři dny do práce. Často vtipkuji s mými kolegyněmi, že si tam chodím odpočinout. Vtipkuji jen na oko, myslím to totiž úplně vážně.

Tichá půl hodina na oběd je pro mě jako víkendový wellness retreat. Soukromí na záchodě má pro mě hodnotu zlata. Já si prostě do práce chodím dobít baterky.

Akorát teď do práce nemůžu. Už dva týdny pracujeme já i Camilo z domu. Čí práce víc vydělává, ta má přednost.. No, moje to není. Takže já si své odťukám brzká rána, pak uvolním pracovní kout svému milému muži a převezmu si své, povětšinou řvoucí, dítě.  A další den může začít.

Tento nový režim mě nejprve trochu rozhodil.

Vážím si každé společné chvíle se Samuelkem, jenže sedm dní v týdnu nonstop je zkouška všech nervů (a uší). Po pár dnech jsem začala být nevrlá a rychle spíše než pomalu mi docházela trpělivost.

“To, co jsme dnes, je výsledkem našich včerejších myšlenek. To, co budeme zítra, je výsledkem našich dnešních myšlenek. Náš život je tak vytvářen naší myslí.”

Buddha

Z vlastní zkušenosti už vím, že kdykoli trávím čas se Samíkem a moje hlava poletuje v jiných místech, než se fyzicky nacházím, stresuje mě to, jsem protivná nebo mi chybí trpělivost.

A můj syn, který zatím neumí být jinak než v přítomnosti, mi krásně ukazuje, jak moc jsem já jen takto být zapomněla.

Zatímco v mé administrativní práci je snadné zapnout automat a nechat mysl cestovat a poletovat, doma mi to můj syn nedovolí. Momentální netradiční situace mě tak donutila pořádně si osvěžit tipy  a triky na každodenní žití v přítomnosti, které s vámi teď také posdílím.

Proč je důležité být v přítomném okamžiku? Kromě toho, že jiný okamžik vlastně nemáme, třeba Eckhart Tolle říká, že dlouhodobá nepřítomnost vede až k úzkostem nebo depresím.

“Neklid, úzkosti, stres, starosti, napětí – všechny formy strachu – jsou způsobeny přílišným soustředěním se na budoucnost a nedostatečným soustředěním se na přítomnost. Vina, lítost, trpkost, smutek, pocit křivdy, zahořklost a všechny formy neodpuštění, jsou způsobeny přílišným soustředěním se na minulost a nedostatečným soustředěním se na přítomnost.”

Eckhart Tolle

Dva největší nepřátelé přítomného okamžiku jsou, dle mého, sociální média a tzv. multi tasking.

Sociální média: Žijeme v době, kde jsme neustále připojeni k virtuálnímu světu, ale zároveň jsme odpojeni od toho reálného. Skrze sociální média víme, co dělají lidé na druhé straně světa, ale zároveň někdy neznáme třeba jména svých sousedů.

Sociální média jsou výborným sluhou, ale špatným pánem.

Multi-tasking: Anglicky multi tasking, neboli dělání více věcí najednou, se určitě často hodí. Škrábání brambor a odpovídání na zapeklité otázky o životě dinosaurů zároveň je taková rodičovská denní realita. V práci je multi tasking už pomalu nezbytnost, na uchu telefon zatímco píši email.

Během každého dne určitě zažijeme spoustu okamžiků, kdy se nevyhneme dělání dvou nebo více věcí zároveň. A tak místo soustředění se na jednu činnost a dělání ji na 100%,  děláme jednu na 60% a druhou na 40%. A jsme na to tak zvyklí a je to tak oslavováno, že to možná už neumíme jinak.

V životě je důležitá rovnováha, pojďme tedy na moje top zásady, jak této rovnováhy mít v životě více.

Tip první: Vymezte si čas strávený na sociálních médiích

Třeba hodinu denně nebo dvacet minut třikrát denně. V tento určený čas, kdy nebudete dělat nic jiného, si vezměte telefon a v klidu a soustředěně si scrollujte nebo odpovídejte na zprávy. Díky časovému omezení zmizí třeba pocit viny, že byste mohli dělat něco užitečnějšího. Tento čas si také užijte! Já si ráda chodím třeba na Instagram odpočinout a nasbírat inspiraci.

Existují i aplikace, které vám spočítají, kolik času na sociálních médiích každý den trávíte nebo si na nich můžete nastavit časový limit. Dostupných je jich mnoho, pro inspiraci si můžete vyhledat Quality Time, AppDetox nebo AntiSocial.

Tip druhý: Vypněte si všechna upozornění od Viberu, Whatsupu, Facebooku, Instagramu..

Pokud se chcete soustředit plně na jiné aktivity, tento krok je nezbytnost. Pokud se já během dne do něčeho zaberu, tak jakékoliv vibrování nebo cinknutí z mobilu mě z toho rozhodně probere.

A když chci být stoprocentně nerušená, tak si přepnu telefon do letadlového režimu. Stále si tak můžu fotit svou milovanou ratolest a zároveň mi telefon neodvádí pozornost.

Tip třetí: Meditujte

Pokud se někdy cítíte zahlceně, máte úzkosti nebo cítíte stres, meditace vám pomůže zvládnout každodenní příval negativních emocí. Stačí i několik minut denně, nejdůležitější je důslednost. Já na své psychice poznám rozdíl mezi obdobím, kdy si udělám čas na denní meditaci a mezi obdobím, kdy se na to vykváknu.

Umění meditování je jako cvičení jakéhokoliv svalu. Ze začátku je to těžké, ale časem je to stále jednodušší a nakonec si o tu chvilku odpojení mysl bude žádat sama.

Pokud začínáte, výborné jsou řízené meditace. Angličtináři mohou vyzkoušet přehršle aplikací jako Calm nebo Headspace, v češtině se můžete podívat na bettermind.cz. Na Youtube je také spousta materiálu, zadejte slovo meditace do vyhledávače a vyberte si nahrávku, která vás osloví.

Tip čtvrtý: Single tasking

Opak multi taskingu, single tasking, je dělání jedné činnosti a věnování ji svých 100%. Tak například jezení obědu bez prohlížení facebooku nebo časopisu. Procházení se venku bez poslouchání hudby nebo podcastu.

Pro mě asi nejtěžší úkol.

Cokoli dělám, vždy mám dojem, že bych u toho mohla dělat i něco jiného. A pokud si dovolím ten moment nerušené činnosti, tak mě brzy zaplaví vyčítavý hlásek, že bych u toho Netflixu zvládla přece poskládat prádlo. Nebo naložit pračku. Vždyť si k tomu vaření třeba můžu pustit nějaký podcast.

Nechci vůbec říct, že je špatně jít si zaběhat se sluchátkama v uších, i to je třeba pro mě relax, ale důležitý je balanc.

Proto si zkuste si vymezit několik aktivit denně, kdy budete dělat jen tu jednu činnost. Jen tu jednu, které dáte svých 100% soustředění. Čistění zubů bez přemýšlení, co si oblečete do práce. Vaření bez rádia nebo televize. Vyberte si cokoliv.

Multi tasking se v životě opravdu hodí, dokážu si takto odškrtnout více úkolů z denního plánu, ale být takhle celý den, jsem večer úplně paf. Single tasking mi energii neubírá, naopak má témeř až meditační účinek, ale kdo dnes nemusí žonglovat více činností najednou? Vyvážené kombinování obou přístupů je půl cesty k vnitřnímu klidu.

Tip pátý: Malé cvičení vděčnosti

Poslední tip, který mám v rukávu, je stejně jako meditace o důslednosti a praxí se stává snazší a snazší. Pomohl mi v mých nejtemnějších obdobích a pokud si z tohoto článku vezmete jediné, pak si odneste inspiraci na toto cvičení.

O co jde?

Vyměřte si určitý čas, ze začátku třeba 15 minut, a plně se soustřeďte na sebe a na své okolí. Rozhlédněte se a věnujte malou chvilku nejprve sobě a pak lidem nebo věcem, které vás obklopují. Hlasitě nebo v duchu jim poděkujte a řekněte jim, za co jste jim vděční. Pokud máte čas, tak si to vše napíšte na papír, tak to já dělám nejraději.

Já třeba teď poděkuji svým nohám, že mě vždy donesou kam potřebuji. Poděkuji svým rukám, které objímají mé nejmilejší. Děkuji troubě, že mi zrovna peče super veřeři, a ledničce, která se mi tak krásně stará o jídlo. Že mi teče teplá voda na zatočení kohoutku a že mě papuče hezky hřejí.

A tak pokračuji než popíšu třeba dvě stránky nebo mi vyprší časový limit.

Toto cvičení mi ze začátku nešlo samo od sebe, ale během krátkých pár dní mi začaly proudit slova jako když se protrhne hráz.  Z vydřené čtvrhodinky se stala klidně i hodina nenuceného psaní deníku vděčnosti. Zkuste si to sami a veřte mi, že se budete cítit jako byste spolkli pilulku štěstí.

S přáním hodně štěstí a zdaru v životě,

Eva S. 

Eva Sušilová
Inspiruji ostatní jak zářit zevnitř i navenek.

Jsem máma, partnerka, s hlavou věčně v oblacích, nadšenkyně do rostlinné stravy a obdivovatelka všeho živého. Baví mě vše netradiční, alternativní ,ráda bořím mýty a testuji hranice.

V mém e-booku Zářivý život sdílím mé top tipy a návody k meditaci, vizualizaci, k životu ve vnitřním míru a vděčnosti, základy rostlinné stravy, jak jsem nabrala a zhubla 25kg, mé zkušenosti s půsty a očistami a mnoho, mnoho dalšího. Sepsala jsem vše co vím o své vášni pro zdraví, přírodu a harmonii v těle i na duši.

Bydlím v Dublinu, kde s mým brazilským partnerem vychováváme našeho česko-brazilsko-irského syna.